ايه رأيك فى المدونة ؟

الاثنين، 8 مارس 2010

الـــوحـــدة

فى ليالى البرد الشديد

الأحزان تنشط ليلا

تتسلل من تحت المعطف الثقيل

تزلزل سلامك الداخلى

وتسلب من ثقتك المزيد


...



فى البرد الشديد

وبينما الناس نيام

تلحظ خطواتها بالخارج

لا تعرف هل هى للخلف

أم للأمام

يتهتك عقلك المنهك

فى البحث عن مخارج

فى السيطرة على الزمام

لكنك حتما هالك

فى غياب الزحام

فتستجير من النار

بالجبان الرعديد

ويذهب صراخك سدى

فى خواء البرد الشديد



..

فى البرد الشديد

تتخبط أسنانك ببعض

وتنسى أن هناك ارض

تفقد خطوتك الاتجاهات

وتنسى كل الابعاد

لا فرق بين طول وعرض

او سماء فوق ارض

هل أنت مجنون

أم أن جنونك أت

فلماذا تنظر الى المرايات

بنصف ابتسامة

صارح نفسك بنفسك

ولا تخشى الملامة

الخطوات تتلاحق بالخارج

ولا يوجد سوى الشباك

هل تفتحه لتلقى بنفسك

فى لحظات الندامة

أم انك تريد

ان تنهل من الرعب المزيد

فى سكون البرد الشديد

قد صرعوا السلامة





..



فى البرد الشديد

يخبرك أمانك الداخلى

بأنه لا أمان

الشيطان هو الانسان

فلا تنادى احد الان

لأنه لا ثقة بعد اليوم

بأى كائن أو مكان

لانه البرد الشديد

حيث لا فرق

بين القريب والبعيد

لا فرق

بين المخلص والبغيض

فأنت لا تسمع

سوى بقايا الكلام

ولا ترى الا وجوه

فى وسط الزحام

ولا تشم الا رائحة نيران

تشتعل بخيالك المريض




..

فى ليالى البرد الشديد

تمشى وحيدا

تتعرف عليك الوحدة

فأنت زبونها الدائم

الذى لا يفارقها متيقظا

او حتى نائم

تأخذ بيدك الى الخواء

فى المكان الذى يقع

بين الارض والسماء

تشعر حينها بالصفاء

بالنقاء

فالوحدة خير طريق للروح

لكنها للاسف اعز صاحب

للمأتم

لذلك ضجرتها

كأى فتاة رخيصة

صادقتها فترة وتركتها

وتعرف انها ستنتقم بغباء

كما يليق بفتاة رخيصة

شعرت ببالغ الاستياء

انها الوحدة يا صديقى

ربما هى التى تتحرك الان بالخارج

بخطى بسيطة

لكنها البساطة التى تصيبك

بالاعياء

لا تقتل نفسك فى البحث عن مخارج

فلا يوجد سوى شباك الهواء

كى تهرب من الوحدة

فهل تلقى بنفسك منه

وتموت ميتة شنعاء ؟؟




هناك 18 تعليقًا:

Nada يقول...

حلوه ... فيها كلمات ميه ميه

بس متحاولش تبعد عن الناس . الوحده دي زي الوباء هيقضي وياثر عليك بسرعه وهتندم جامد ف الاخر


ربنا يحميك ويوفقك

غير معرف يقول...

مش عارفة اقولك ايه يس اللى اقدر اقوله ان احساس الوحدة احساس مرير أكيد انت عايشه علشان كده الاحساس وصلنا بسهولة

بدعيلك لو كنت وحيد ان ربنا ما يحرمك من كل الناس اللى بتحبها


احساسك جميل وفى تقدم دائم

بنت دمياط يقول...

أيوة كدة يا أديب..بقا كدة يامفتري طول المدة دي متكتبش حاجة جديدةأنا عاملة المدونة بتاعتك فالمفضلةوكل يوم أدخل عليها ومش بلاقيك كاتب حاجة جديدة..عموما ألف مبروك رجوع الالهام والوحي تاني..وأحب أهنيك عالخاطرةالرائعة دي..كل كلمة فيهابتعبر بجد عن حالة وجدانية قمة في الروعة بس بصراحة الجزئيةالأخيرة(بتاعت تتعرف عليك الوحدة فأنت زبونها الدائم)
بجد انتا فيها حقيقي تفوقت علي نفسك..بس أحب أقولك حاجة لو انتا فعلا وحيد فالواقع خليك كدة أحسن أنا عن نفسي دايما أقول لنفسي وحدتي مصدر قوتي ومش هتنازل عنها أبدا..تسمحلي أقولك حاجة تانية أنا بصراحة مش قادرة أربط بين الانسان اللي بيكتب الخواطر والقصائد الرائعة دي وفعلا بيخليني أنبهر بكل حاجة بيكتبها.. وبين الانسان اللي بيعدي قصادي فالكلية بحس ان انتا ليك أكثر من شخصية بلاحظ عليك فالكلية نظراتك الحادة اللي ساعات بتميل للتكبر وبستغرب أوي وأقول هية الشخصية دي هية نفس الشخصية اللي أنا بندهلها وأقولها ياأديب ويا أخويا..بيحصلي نوع من التشويش الفكري..أنا طبعا كونت فكرتي دي بشكل نظري لأني عمري مااحتكيت بيك طبعا..أنا آسفة اني طولت عليك بس انتا عارفني مدام علي بالي حاجة ممكن أموت لو مقلتهاش...بس بردة زي مادايما بقولك انتا في نظري انسان عظيم جدا مهما كانت شخصيتك الواقعية.

أختك بنت دمياط

محمد سمير يقول...

ندى .. انا دايما وحيد .. ومع ذلك محصلش حاجة من اللى بتقولى عليها .. تسلمى ع المرور

محمد سمير يقول...

الى - الغير معرف-

كان نفسى تقول اسمك

بس عموما شكرا لدعاءك الجميل وربنا يفرحنا كلنا

شكرا

محمد سمير يقول...

بنت دمياط

حسستينى بكلمة

انتا في نظري انسان عظيم جدا مهما كانت شخصيتك الواقعية.

انى ممكن اكون شاعر متمكن بس شخصيتى زبالة

بصى يا قمر

انا فى الكلية بعانى
بشوف كل اصناف وانواع التمثيل والنفاق والفساد فببقى غالبا ماشى مضايق وقرفان

ده غير انى مشيتى دايما بتتسم بفرد ضهرى وبصتى لفوق
دى طبيعتى والله وفى ناس بيختلط عليها الامر وبتكون عنى فكرة انى مغرور عشان المشية دى

لكن انا مشيتى كده.. من يوم ما اتعلمت المشى وانا طفل صغير

ونظرتى بتبقى حادة لانى ببقى قرفان ومضايق فغصب عنى ببص للناس بقرف

لانى دايما بقضى وقتى فى الجرى على امضاءات الانشطة بتاعت اسرتى وانتى عارفة يعنى ايه انك تاخدى امضاء مسئول فى مصر

تخيلى انى لو عملت مجلة ووزعتها محتاج اخد ست امضاءات

شوفى بقى انتى

شكرا على مرورك ورايك فى القصيدة

تحياتى

بنت دمياط يقول...

اخص عليك ياوحش أنا زعلانة منك هوة أنا قلت ان شخصيتك زبالة علي فكرة أنا مجال دراستي بيخليني أقدر أحكم وأحلل شخصيات البشر كويس جدا..والحقيقة اني لما بقولك انتا انسان عظيم بيبقي المعني شامل وببقي قاصدةالكلمة دي بكل ماتحمله من معني وربنا عالم انا دايما بذكرك بكل خير ويمكن ساعات لما بيصادف وحد يغلط في حقك قدامي برد غيبتك بكل قوتي لدرجة ان الناس بتستغرب لأن هما عارفيني مبحتكش بأي حد وبالتالي ازاي برد غيبة انسان متعاملتش معاه قبل كدة..وبالنسبة لمشيتك فارد ظهرك وباصص لفوق أصلا دي أحلي حاجة بتميزك عن غيرك..وعلي فكرة أنا زي حالاتك الكل بيقول عليا تنكة وأصلا الكلمة دي مش في قاموس تصرفاتي..معلش ياأديب نصيبنا كدة مهو دايما فطاحلة القوم اللي زيك وزيي(باعتباري ناوية أكون أ.د/...,هممممممممم وانتا ياتري ناوي تكون ايه)دايما الناس بتفهمهم غلط...

سلاااااااااااااام يا أحلي شخصية متعاملتش معاها

غير معرف يقول...

اه الحمد لله كده ها اقدر اعلق هنا تحت القصيدة علطول... وانا قلتلك رايي فيها وهي ماشاء الله مش محتاجة لرايي لانها قصيدة جميلة بكل المعاني والاوصاف..انا مكنتش اعرف انك اديب وشاعر متميز كده وبتكتب قصائد حلوة زي دي
ربنا يبارك فيك

Noha يقول...

حلوةاوى

وكلماتها جامدة

بالتوفيق

doly يقول...

توبيك جامد اوى يا كبير

بجد الوحدة دى احساس صعب ووحش اوى انا عن نفسى ديما لوحدى حتى مع اهلى واصحابى
وحسه انو بقى مرض عندى حتى معنتش عارفة اتغير

وعموما تسلم موووووووت عالتوبيك الجامد

ومستنين جديدك

تحياتى

shemo يقول...

حلوة اوي يامحمد

بجد كل كتاباتك بحسها اوي مش عارفه هو ده حال كل الناس ولا انت اللي بتكتب من خيالك وبيتصادف انه زي حالنا؟؟

بس فعلا كلماتها حلوة جدااااا

يارب يوفقك دايما وتكتب اللي بنحسه ومبنعرفش نقوله

samar naser يقول...

فالوحدة خير طريق للروح
انا متفقة معاك جدااااااا فى الجملة دى
جميلة اوى الخاطرة

yasmeen يقول...

جميلة جدا
واخيراقدرت اكتب تعليق والله انا متابعة دايما فى المدونة لكن كان عندى مشكلة فى التعليق مكنش بيبقى فى مؤشر كتابة خالص
عامة مبروك المدونة وبالتوفيق ان شاء الله

غير معرف يقول...

مقدرش اشوف كلام زي دا ومعلقش عليه ابداا

الوحدة بقت فعلا ملزمه صاحبها في كل وقت وفي كل مكان

بس خلاص اتعودنا عليها بقت احلي صاحب فعلاااا

في كلام كتير اوي عاجبني بجد مش عارفة اقول ايه بالظبط
بس اللي شدني التعبيرات المعبرة دي اوي

كلمة تزلزل سلامك الداخلى..يتهتك عقلك المنهك...هل أنت مجنون أم أن جنونك أنت...
يخبرك أمانك الداخلى بأنه لا أمان الشيطان هو الانسان...ولا تشم الارائحة نيران تشتعل بخيالك المريض...
تتعرف عليك الوحدة..
فالوحدة خير طريق للروح لكنها للاسف اعز صاحب

معلش طولت عليك بس دي جمل عاجبتني اوي
وكمان المقطع دا يجنن

تأخذ بيدك الى الخواء
فى المكان الذى يقع
بين الارض والسماء
تشعر حينها بالصفاء
بالنقاء..
عاجبني دا جداا لان فعلا الوحدة علي قد ما هي قاسيه اوي علي صاحبها علي قد ما الواحد بيبقي محتاجلها في اوقات كتيرة لانها بتبقي اوقات فيها صفا ونقاء روحي فعلااا

كلامي كتير صدعتك معلش ..معلش انا مش حابة اقول اسمي خليني كدا غير معروف اهو تجديد برده ..بعيد عن اي احساس فيه مجاملات
دا رائي بجد
بس يمكن تحس انا مين الله اعلم
ربنا يوفقك ويكرمك ..

نورهان يقول...

حلوة اوي محمد

للامام دائما ان شاء الله

محمد سمير يقول...

نرمين تقريبا انتى الغير معرفة الاولى .. شكرا يا قمر

نهى .. شكرا بجد لانك متابعة جديدى ويارب اكون عند حسن ظنك بيا

دولى .. لا مش مرض اوعى تقولى كده .. الناس اللى بتحس بالوحدة هى الناس اللى احساسها عالى اوى ..بس

شيمو .. كلنا بنلف فى دواير والدنيا تلف بينا .. دايما ننتهى لمطرح ما ابتدينا

سمر .. الف شكر

ياسمين .. مبروك عليا انا لانك اخيرا عرفتى تردى والمؤشر ظهر

غير معرف .. مش مهم تقولى اسمك ايه المهم انى اقرأ تعليقك الجميل ده
الف شكر

نورهان .. اشكرك

سما يقول...

سلام عليكم يا محمد يا رب تكون فاكرنى انا سماء
بجد انت موهوب فعلا زى ما انا قلتلك,وبصراحه اثرت اعجابى جدا جدا.ونفسى اكون زيك.او حتى اصل لنصف الموهبه اللى عندك دى..بس انا عندى تعليق على كلامك.مع انه حقيقى وموجود فعلا,بس انا شايفه ان الانسان لو فضل متشائم كدا دا مش كويس خالص.وبستغرب اوى,من انك اجتماعى وليك اصحاب فى كل مكان.وليك روح حلوة اوى تخلى اى حد يحب انه يكون قريب منك,ورغم كل دا انت حاسس بالوحدة,اكيد انت حواليك ناااس كتير وبيحبوك بس انت اللى مش واخد بالك منهم وعاجباك حكاية انك لوحدك.عموما,دى وجهة نظرى,وبجد كلام جميل اوى,ربنا يوفقك يا محمد.وتلاقى حد يعوضك عن سنين الوحدة اللى انت عشتها

غير معرف يقول...

بجد أكثر قصيدة عاجبتني موت يأنا دايمآ عايشة في جو الوحدة ده علي الرغم أن ليا أصحاب كتير أوي أنا فعلآ مش بعرف أتمتع بيه في الكلية لكن أنا في البيت دايمآ قاعدة لوحدي في غرفتي ومش بتكلم لع حد نهائي وإحساس جميل لما يكون الواحد مضايق من أي شى ويقعد لوحده حتي لووقت قليل لكن بيرتاح نفسيآ جدآ والأجمل لما يمسك ورقة وقلم ييقتب اللي مضايقه بيفرغ كل هموله علي الورقة أنا شخصيآ بغمل كده بس مش بتكون باألفاظ جميلة زي ألفاظك ولا بتكون بالتعبير ده ربنا يوفقك بس أنا مش عايزة أقولك هتكون أديب مشهور علشان متزعلش لكن أنت بتقول أن لففيش حد بيقرأ أنا بصراحة مش معاك في ده لأن الناس مش هتشوف كلام جميل زي ده يمش هتقرأه
معمش أنا آسفة أني طولت جدى بس بجد القصيدة وكل حاجث بنقرأها لك بتكون جامد جدآ ربنا يوفقك ويبارك فيك لمضر يامحمد أنت وكل اللي زيك