ايه رأيك فى المدونة ؟

الاثنين، 10 مايو 2010

ذكريات حفل التخرج



االملامح تختفى من امامى

والدموع وحدها تنير الطريق

وزجاج السيارة الامامى

ينهمر عليه المطر

وقلبى يشعر بالخطر

فى ليل اشبه بالحريق








المستقبل اشيب الشعر

يتفقد الماضى الاليم

والحاضر يعانى القهر

فالحلم اسود كجحيم

والذى مازال يرقص

لم يسمع بعودة الذنيم








الفتاة مازالت تضحك

برغم كل ما فات

قتلوا حبيبها وتضحك !

ربما تجد عزاؤها

فى ترانيم الذكريات

وموسيقى حالمة خلفها

تحرك دموع ضميرها

وبرغم كل شىء تضحك !

عندما تقص على صغيرها

ماضى الحكايات







الاوقات صارت مستحيلة

بدون عيونها الجميلة

التى سافرت فيها زمنا

هربا من اى تهديد

والأكيد

انك لن تعمر طويلا

لانها ماتت وصارت ذكرى

تقصها عليهم كمدا

فى الليالى المطيرة





والشطيرة

التى تقاسمتها مع الأصدقاء

مازالت بقاياها فى جيبى

بل فى قميصى

هى وصورتهم الخطيرة

بالبدل الزرقاء

كانت صورة جماعية

التقطت بيدها الناعمة

فى لحظة فجائية

فى حفل التخرج

بالقبعات المستديرة

الصورة كانت نادرة

لانها التقطت فجأة

فحاتم يتأمل شهيرة

وهناك من يضرب عطية

وقرون على رأس اميرة

والقبعات المستديرة

رميناها لأعلى فى الهواء

وعلى الشفاه

بسمة بلهاء

ونفوس عامرة بالحيوية

مرتدية بدل زرقاء

وهنا

ارتكب وغد فعلة خرقاء

غمرنا بالمياه

لتضيع فرحتنا هباء

اثناء تأدية الاغنية



كان هذا منذ سنين كثيرة

قبل ان تأتى الحياه

على كل من فينا

بعواقب جنائزية

وقد ذهب كل منا فى اتجاه

ولم يتبق الا صورة جماعية

التقطتها يوما ما

بيدها الناعمة

التى تحمل الأن

طفلنا الصغير

ذكرتها الصورة الجماعية

بوجوهنا التى كانت يومها

شقية

فسالت على وجنتها الجميلة

دمعة عصية

لتنظر الى طفلنا الصغير

بعيون ملائكية


7-7-2009



هناك 4 تعليقات:

بنت دمياط يقول...

زي مادايما بقولك أجمل حاجة في كتاباتك

انك بتكون دقيق في ألفاظك وبتجسد المشهد كأنو قدام القاريء

بس انا عندي سؤال ليه في كل كتاباتك بتتكلم عن ذكريات فاتت..حتي السعيدة

منها بتعبرعنها بشكل حزين..كأنها آخر مرة كنت فيها سعيد..ومتأكد ان الاحساس

بالسعادة مش هيكون من نصيبك تاني

طب ليه دا دايما اسلوبك..

بجد انا نفسي مرة اشوفك كاتب حاجة

سعيدة او فيها تفاؤل..طبعا انتا حر

انا مش بوجه ايدولوجيتك لحاجة انتا مش

عايزها..
بس عايزة اقولك ان اللي يقدر يجسد فن

بالدرجة دي من الرقي ..اكيد قادر انو يجسد كل الألوان السعيد منها والحزين..حقيقي بتمني أشوف

ليك حاجة سعيدة..

أنا متأكدة انها هتكون تحفةوغاية في الروعة

غير معرف يقول...

بجد جميل جدآ يامحمد وأنا متخيلا مشاهدها كلها قدام عيني
ربنا يوفقك يامحمد ودي حاجة جميلة جدآ أنك تنزل 3 مع بعض مرة واحدة أنا بشكرك جدآ أنك متتأخرتش علينا المرة دي وكمان تنزل 3 ده كتير علينا أوي وأنت كده هتخلينا ناخد علي كده ودايمآ هنطلب منك ربنا يوفقك ويكرمك أنت يامحمد فعلآ شخصية جامدة جدآ

محمد سمير يقول...

بنت دمياط ...

يا جميلة انا لو حسيت بسعادة جامدة

اكيد هعبر عنها

محمد سمير يقول...

والله لما بقرأ منكم الكلام اجميل ده ببقى خايف اوى انزل حاجة جديدة لحسن متبقاش على نفس مستوى اللى قبلها

شكرا يا جميلة