ايه رأيك فى المدونة ؟

الاثنين، 10 مايو 2010

بــاع طــفــلــه


بعد ان صار الفساد العملاق المديد

لم يسكت المصرى عن ظلمه

وجاهد فى سبيل حلمه

بأيادى شيطان مريد

قاموا باغلاق فمه

وكبلوه بالحديد




صار للفقر النموذج الفريد

فقرر مواكبة الفكر الجديد

باع طفله

بثمن زهيد

فتعلق بكمه

دفعه بتهديد

وكل همه

عشاء حميد

حتى دمه

مستعد ان يزيد

ولو طلبوا قلبه

سيبيعه بالوريد

ويروا فى هذا بطولة

ويعزفوا فى الاناشيد

مرحى يا ملك الرجولة

المصرى العتيد




احتلوا فكره

قابلهم بوجه متورد

يطلب دعما متجدد

هتكوا عرضه

ردد ان السلام ارضه

ولا داعى للتمرد





قاموا بضربه

فزعم انها مزحة

أهدروا دمه

قال .. خدعة

فكاد ان يلقى حتفه

ضحك وقال .. لعبة



وبعد ان مل الكذب على نفسه

ماتت الصرخة فى فمه

ولم تسقط دمعة

لانه قرر ان ينهى همه

بزيادة فى الجرعة





لم يمت

فكر فى الانتحار

خاف من لحظات الغرق

ذهب ليشترى سولار

غشوه .. فلم يحترق

اشعل بنفسه النار

قرر الهواء فجأة

ان يهب وينطلق

حتى الموت يعانده

والقهر عنه

لا يفترق





عزم فتح صفحة جديدة

رفعوا سعر الورق

ذهب ليغادر المدينة

فلم يجد الا سفينة

هدفها ان تغرق او تحترق

ذهب بخطا حزينة

يفتح التلفاز

وجد المخادع والوصولى والمنافق

رأى الفريق الذى فاز

يبكى افراده فى حزن خانق

عمل الفاسد وصفوه .. بالانجاز

وعلقوا للصالح المشانق

ويصرون ان الماس

هو سبب الحرائق

لا يملوا من الانحياز

ولا يبالوا بأى حانق




ويرددوا فى الاناشيد

حتما انا اعجاز

اانا المصرى الفريد

سبب كل المصائب




5-6-2009







هناك 4 تعليقات:

بنت دمياط يقول...

(يفتح التلفاز
وجد المخادع والوصولى والمنافق

رأى الفريق الذى فاز
يبكى افراده فى حزن خانق

عمل الفاسد وصفوه .. بالانجاز
وعلقوا للصالح المشانق

ويصرون ان الماس هو سبب الحرائق
لا يملوا من الانحيازولا يبالوا بأى حانق)

مقطع رائع جدا مش لاقية أي تعليق عليه

هوة اساسا مترجم نفسه بنفسه..

بجد انتا فيه دقيق جدا في التعبير عن الواقع..

اسمحلي انحني ليك اجلالا علي ذكائك في التعبير

غير معرف يقول...

أنا بصراحة مش عارفة أقولك أيه هنا يامحمد أنا لما قرأت القصيدة الأولي قلت أنها جميلة جدآ ولما وصلت للقصيدة الثانية مش عارفة أقول عليها حاجة لأنها جميلة جدآ .
بس أنا هقولك نصيحة حاول يامحمد تكشف موهبتك دي علي الملأ وبصراحة أنا دايمآ كل ما أقزأ قصيدة من قصايدك أقول يارب يديمها عليك نعمة علشان دي بجد نعمة كبيرة جدآ ربنا يوفقك يامحمد ويحميك لمصر أنا بصراحة متوقعلك في المستقبل تكون زي الأستاذ الفاضل نجيب محفوظ لأن شخضية موهوبة ربنا يوفقك ونشوفك في يوم من الأيام زي أستاذنا الفاضل يارب

محمد سمير يقول...

بنت دمياط

دايما مشجعانى ورافعة روحى المعنوية كده

بجد شكرا

انا خلصت فيكى كلمات الشكر

محمد سمير يقول...

غير معرف ....

يااااه كل ده

انا مش موهوب للدرجة اللى بتقولى عليها

وكل امنيتى انى اطبع كتاب عليه اسمى وجواه احساسى

بس

شكرا ليكى ع التشجيع الرهيب ده