ايه رأيك فى المدونة ؟

الأحد، 7 فبراير 2010

أيـــــــــام ابــتــدائــى

فاكر ايام زمان

ايام ابتدائى

وفرحى اللى كان

وفصل تالتة تانى

وابلة حنان

الاحلام والامانى
والاحساس بالأمان

فاكر دودى الحزينة

والقميص الجديد

ولما نلعب فى الجنينة

كان يبقى عيد

وحصة الألعاب

وأستاذ عمرو

وكلمته الشهيرة

اللى فات مات



مات استاذ عمرو

وحصة الألعاب الجميلة

معتش ليها طعم

زى حاجات كتيرة



وعيون أميرة

وأحلى ذكريات

وحب الطفولة

قال ايه ..معجبات

ونظراتنا البريئة

فى حصة اللغات

اتخطبت أميرة

وحضرت الفرح

وعرف من عنيها

ان حبنا مات




يا أيام زمان

يا عمرى اللى راح

مكنتش احس بألــم

ولا كنت دقت جراح




الجرس ضرب

بنجرى فى الطرقات

واياد هرب

فى لعبة التعلب فات

ومحمود ضرب

على السندوتشات

سيف ده رزل

ومجدى أنانى

بسرعة نزل

وقعد مكانى

رحت لأمانى

قلت أقعد مكانها

استغربت وقالت

يا محمد ..تانى؟

وزعلت نهاد

عشان ببص لأميرة

فى حصة اللغات




وبناكل الفطيرة

وقعنا كتير حاجات

مقلمة وكراسة

وبوزو ومصاصة

وشنطة تقيلة على ضهرى

جميلة الذكريات

وبقول لبابا هات

طباشير طبى

عشان استاذ عماد




كراسة التعبير الصفرا

والزقوا التكت بالورب

هتحفظوا السورة ياولاد ؟

ولا نقضى الحصة ضرب

وخناقة بينا وبين البنات

مين الاول فى شهادة الشهر

ايمان ولا محمد ولا نهاد

ولا عملتها فينا طنط

عشان وكيلة المدرسة

تامر الأول بالأمر....




تمر علينا الليالى

وتلف بينا الأيام

ونلاقى الوشوش البريئة

شاخت م الألام

لكن البسمة الجميلة

بتترسم زى زمان

لما تتقابل الشلة القديمة

تانى ...

فى نفس المكان

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

فغلآ أيام الطفولة والإبتدائي كانت جميلة جدآ بس فعلآ أنت صورتها صح يامحمد وأنا دايمآ وأنا في الإبتدائي كنت بمسك وزقةوقلم يوميآ وأكتب اللي بيحصل وكان أجمل ما فيها أصحابي (رانا، محمد، محمد ) كنا دايمإإحنا الأربعة نتنافس بس منافسة بحب مش زي الوقتي م8ا بتنافس مع أي حد بلاقي حقد ياخسارة أيام الطفولة وأياك إبتدائي والزمن عمره ما يرجع ودلوقتي الله يرحمه محمد حامد وربنا يسعد رانا مع زوجها وربنا يكملنا بخير أنا و8حمد رضا ونخلص السنة دي عمي خير . معلش أنا طولت ولسه معلقتش بس لما قرأتها فلريتني بكل الذكريات الجميلة بس بصراحة هي روعة ربنا يوفقك يامحمد وتفضل متألق عمي الدوام .

محمد سمير يقول...

تصورى انا عشت مع ذكرياتك وتصورت لعبكو وشلتكو الصغيرة السعيدة ايام زمان

ردك جميل جدا يا غير معرفة

كان نفسى اقرا اسمك

بس كل حاجة بتضاءل قدام التعليق الموحى المؤثر ده

شكرا