ايه رأيك فى المدونة ؟

الأحد، 7 فبراير 2010

الى روح الفقيد


امام قبره المهيب

اقف لابكى من جديد

دموع حارة على الوجنتين

اتذكر ماحدث فى اخر لقاءين

كأنه معى منذ يومين

يزورنى يوم العيد
-----------------
الى روح الفقيد

اهدى كل نظراتى

كل همساتى كل بسماتى

كل ايامى الجميلة كانت معه

رحل ورحلت اجمل اوقاتى

ولا أتذكر فرح بعده ولو عظيم
------------------
الى روح الفقيد

منذ رحيلك

ذهب الربيع وسقطت كل الاشجار

تاه الخريف ومعه احلى الاشعار

انتهى سمر الصيف وولى السهر الادبار

اضحينا ننام مبكرا كالاطفال

حتى الشتاء

لم اعد اجرى مثلما كنت معك تحت الامطار

هل تذكر وانا صغير ؟
----------------------

الى روح الفقيد

اكتب اليك كل كلماتى الجميلة

كل اشعارى ولو كانت حزينة

ابعث باقة ورد معطرة رقيقة

وعليها عبارة ...الى اغلى رفيق

-----------------

الى روح الفقيد

اوقات فرحى صارت بعدك مستحيلة

صارت الدموع طرقاتى

واسم مدينتى الجروح الكبيرة

لم احسها بالامس ونحن نتقاسم الطريق

------------------

الى روح الفقيد

يامن كنت اخا وابا وصديق

لا تزل عيونك تنير لى الطريق

بعدك لم يظهر فجرا

خلفك لم تسطع شمسا

توقفت عقارب الساعة

وابت ان تفيق

......................


اهداء الى من رحل عن عالمى فجأة وبدون اى مقدمات

هناك 3 تعليقات:

Nada يقول...

اولا البقاء لله يا محمد وانت لك الجنه بصبرك والرضا بالقدر

ثانيا : انا شايفه ان احساسك الشخصي فيها موجود ف الكلمات نفسها

رائعه رائعه والله

اتمنى اني مكنش وجعتك بكلامي

دمت بالف خير

سما يقول...

الحقيقه انا مش عارفه مين اللى مكتوبله الكلام..بس البقاء لله..انت انسان رائع بمعنى الكلمه..ياريتنى لما أموت الاقى حد يكتبلى اهداء زى دا.

غير معرف يقول...

البقاء لله وحده . هي دي أخرتنا كلنا بس يارب تكون أخرتها الجنة أمين يارب
وبصراحة أنا مقدرة موقفك أنا لنت دايمآ بقرأها لكن مش عارفة أنت كاتبها لمين زي سما لكن لسه عارفة دلوقتي حالآ من المنتدي أنه أخوك وشكلك كنت معتبره كل حاجة بالنسبالك أنا غارفة أنها مش ساهلة لأن اللي مجربها بيكون حاسس بيها أكتز وأنا جربتها في أعز إنسان عندي والله بعده الحياة صعبة جدآ أنا مش قادرة عليها لوحدي كان هو اللي بيسهل عليا كل أموري "أخويا الوحيد" ضعبه جدآ معلش أنا طولت عليل بس أنا بصراحة يامحمد ربنا يطول في عمرك يارب بتفلرني بأخويا يارب يطول ف7 عمرك ويخليك لوالدك ووامدتك لأن أخويا كان دايمآ مما يضايق من أي حاجة يدخل أيضته ويكتب ع ورق وكان دايمإ لما أبقي مخنوقة يقولي أد6لي أوضتك وأكتب اللي مضايقك علي ورق وهتعيطي شيية وبعدها صدقيني هترتاحي فعلآ عودني علي كده وأنا لوقتي علطول بعمل بنصيحته ربنا يرحمه يارب وأرجو أي حد يشوف تعليقي يقرأله الفاتحة علي روحه .
ربنا يوفقك يامحمد ويطول في عمرك.