ايه رأيك فى المدونة ؟

الأحد، 7 فبراير 2010

مات قبل ان يولد

لو قاسوا حياتى بأوقات الحزن

لكنت أطول الناس فى العمر

فكم اكلت من اوانى الخداع

وكم شربت من كئوس المر

كم حلمت بتحقيق الحلم

كم انتظرت اليوم المنتظر

هيهات لا احلام ولا ايام

لا يوجد سوى الخيانة ابد الدهر

لسوف اعيش مهموما حزينا

لسوف اموت يوما من القهر

وسأسمع دوما اغانى الحزن والعذاب

وسأغنى لحبيبى الذى رحل

كم عملت على تخفيف الأمهم

فمن بألامى انا شعر

ياليل قد طال السواد دهرا

الن يشق ظلامك ضوء القمر

قد تمزق قلبى من الجروح

قد تقطع جفنى من السهر

فلو قاسوا حياتى بأوقات السعادة

لكتبوا

مات قبل ان يولد على القبر

هناك 6 تعليقات:

بنت دمياط يقول...

لماذا يكتبون مات قبل أن يولد...ونحن الآن نقرأ مجموعة من أروع ما كتب...وعندما تمر السنين...سنتسائل ماذا أصبح هذا الشباب المجنون...والاجابة ستكون...مؤكد أصبح شاعرا له دواوينه الخالدة..أو ربماأديبا له مؤلفاته الراقية..أو حتي رب لأسرة تفتخر به ويفتخر به كل من يعرفه..عندها سيكتبون.....مات ولكنه لم ولن يموت في قلوبنا.....(أطال الله عمرك وبارك فيه)

بنت دمياط يقول...

آسفة والله العظيم آسفة قصدت أن أكتب سنتسائل ماذا أصبح هذا الشاب الموهوب..أكيد انتا هتفهم دة من العبارة اللي بعدها أنا بجد آسفة ومش عارفة أصلح الغلطة دي ازاي..أرجوك أرجوك سامحني

محمد سمير يقول...

والله يا بنت دمياط الموضوع مش مستاهل كل الاسف ده

مهو مش معقول هتتعبى نفسك وتجيبى اللينك وتفتحيه وتقرى القصيدة وفى الاخر هتقولى عليا مجنون

انا فعلا ابقى مجنون لو فهمت انك تقصدى شتيميتى

حصل خير ولو مكنتيش اعتذرتى كنت هفهم انك مش قاصدة

وكلامك اللى فوق ده انا مستحقش نصه ده كتير اوى

وبالمناسبة انا متوقعش لنفسى انى هبقى مهم او مشهور
لان مصر مش بتقدر الادب او الادباء

ده لو اعتبرتينى اديب

لانى شايف نفسى مجرد واحد بيحاول يكتب اللى بيحس بيه

انا بتمنى وبحلم انى اطبع كتاب عليه اسمى وفيه احساسى والناس تمسكه وتقراه

وعشان اطبع كتاب مفيش دور نشر هتتبرع وتطبع على حسابها للاسف فهبقى محتاج لألف الفين جنيه عشان اطبعه على حسابى

تسلفهملى ؟؟


هههههههه

شكرا يا قمر

تــــحـــيـــاتــــى

Nada يقول...

دي اول حاجه قريتها ليك ف اول السنه اللي فاتت

وانا لسه محتفظه بيها لغاية دلوقت


وسأسمع دوما اغانى الحزن والعذاب

وسأغنى لحبيبى الذى رحل

كم عملت على تخفيف الأمهم

فمن بألامى انا شعر

ياليل قد طال السواد دهرا

الن يشق ظلامك ضوء القمر

قد تمزق قلبى من الجروح

قد تقطع جفنى من السهر
( دي اكتر مقطوعه دخلت قلبي..... نفسي تكتب يا محمد حاجه سعيده بالنسبه ليك بجد ..... وده مش معناه اني بدات امل من كتاباتك ........ دمت متالقا وناجح ف المستقبل ان شاء الله)

horelean يقول...

على فكرة انا قراتها قبل كده
فاكر اسرة ابداع
ومحتفظة بالمطوية للان عجبتنى
جدااااااااااا
جداااااااااااا
شكرا

محمد سمير يقول...

ندى ..شرف ليا انك تبقى لسه محتفظة بورقة انا كتبتها لحد دلوقتى
بجد شكرا


حور العين ....... ياااااااااه

ابداع

كنت لسه فى اولى .. اييييييام

شكرا ع المرور يا جميلة