ايه رأيك فى المدونة ؟

الأحد، 7 فبراير 2010

بادى كارينا


على سور البرندة

شوية شاى

وفرحى جاى

بس مش النهاردة

وعزومة ع الفطار

وصعب الاختيار

بين السهر للفجر

والصحيان بالنهار

وعلى الله الاجر

وكله ثواب

الله خد

الله جاب

متبكيش على حد

كله هباب

وقلبى حب

على حسب وداد

فين راحت

احلى الاوقات

ولما حبيت عفاف

أالفتلها كتاب

كتبت ع الغلاف

حبة عاهات

وعشان ربنا يحبك

متبصش للبنات

من ورا الشبابيك

البت دى بتحبك

وبتموت فيك

وقدامنا شجرة فل

بتبص ع الجيران

وقلبى بيطل

على حبة حنان




وعلى سور البرندة

كتيرة الحكايات

ومين عدى

طب مين فات

وفلان عايش

ياراجل هو مات

يابنى متبصش ع البنات

دى عود قصب

بس لابسة بكينى

بادى كارينا

وبنطلون سكينى

نفسى اتخطب

ياماما زوقينى





شبابيك

غنوة حلوة لمنير

سمعناها لما كنا

ولما كانوا

كتير

واهرب لفين

واروح لمين

بجرحى الكبير




وبناطيل جينز

بيضيقوها من تحت

وانت طالع لسمعة

اوعى الفحت

رصيف نمرة سبعة

والشارع سكوت

سامعين ألامنا

ولا مش ليها صوت

والسكوت

علامة الغضب

لما جت تتخطب

انا كنت هموت



بتوزع ابتسامات

وانت داخل الكلية

بتفتكر اللى فات

لما كنت الضحية

هو قلبك مات ؟

طب صوتى يا ولية





وقعدة جميلة

ع المشربية

ونفس الكلام

فى نفس القضية

وشوية شاى

وبعدين كابتشينو

متبقاش رغاى

كلامك عارفينو




بلدنا بتتقدم بينا

بس لوره

ايامنا بقت حزينة

هو ايه اللى جره

ولفوا بينا

لحد ما دخنا

وحطوا الملح

على جروحنا

طب فين الفرح

مش عارفين

طب حبة امل

فوت بعد يومين

والعمل ؟

اشرب قهوة

على روح المرحومة

وعلى سهوة

نط فى العزومة

يمكن تلاقى الامل هناك

امسك فيه

واشربوا باك

فى غرزة حشيش

ماركة نيجى الدنيا

ولا منجيش

ومتجيش بالأمل

ده سكران

مشيه من سكات

واديه بقشيش

وتعالى نشرب مغات

على سور البرندة

متنساش تطبطب على امك

خليها متبكيش

وخليها تزغرط بجد

دى بلدنا بتتقدم بينا

فى شرب الحشيش

هناك 5 تعليقات:

Nada يقول...

انا بحب اوي النوع ده اللي هو زجل

كمان بيبقى قريب من اي عقليه لسهولة اسلوبه

هههه وحلوه اوي (
دى بلدنا بتتقدم بينا

فى شرب الحشيش) انا بلاحظ انك ف النوع ده بضيف نوع سخريه يضحك
اتمنى انك تكتب كتير من النوع ده

دمت متالقا وبالف خير

محمد سمير يقول...

انا اول مرة اشوف تعليقك ده

سامحينى ياندى

والف شكر ع الكلام الجميل

سما يقول...

اسمحلى اعلق على كلمة..هو طبعا مفيش خلاف انها تحفه زى ما انا اتعودت على كلامك..بس الجزء بتاع(بلدنا بتتقدم لورا)انا شايفه انها مش معبرة اوى..لان التقدم يا محمد عمره ما بيكون لورا..ديما بيكون للأمام..انا متأكده انك ممكن تلاقى جزء افضل من دا..ويكون معبر عن اللى تقصده..ياريت تتقبل كلامى

غير معرف يقول...

بجد جميلة جدآ أنا أول مرة أقرائها بس أعتقد أن القصيدة دي فريدة من نوعها بس فعلآ أسلوب السخرية في كتاباتك رائع جدآ وفعلآ جميلة جدآ جملة (دي بلدنا بتتقدم بينا بشرب الحشيش) ميه ميه بجد جامدة ربنا يوفقك وحاول تكتب من النوع ده ثاني .

NaNa يقول...

اسمحلى اشاركك اول مره فى حاجه من كتاباتك عجبتنى جدا اسلوب سهل مسترسل ومعبر كلامك كله معانى جامده جدا عن المشاعر وحال البلد وحال الشباب وحال كل حاجه فى الدنيا اهنيك واستمر