ايه رأيك فى المدونة ؟

الأحد، 7 فبراير 2010

أبيع نفسى


الساعة مبقتش تيجى

ولا حتى بتروح

ياترى الزمن وقف

ولا عقلى اللى بيروح

ياترى هكمل غنا

ولا صوتى بقى مبحوح

ولسه فيه منا

ولا قتلته الجروح

طب لسه بحب سما

ولا الكره ملا الروح

ياترى بحبك يا مصر

ولا بحلم بالسفر والنزوح

كل يوم بسأل اسئلة

ومحدش بيرد عليا

ولا لاقى اى وضوح

حبيبتى لو زعلانة

انا كلى مدبوح

حبيبتى لو تعبانة

انا كلى مرض وشروخ

هبطل اقولك حبيبتى

وشايفة القمر ياشروق

مش هقولك كلام اغانى

ولا كلام حارات وسوق

هقولك انى بعانى

وروحى مليانة شقوق

وعشان الحب اللى كان

والعشرة والحنان

هعملك اوكازيون

متستغربيش اوى كده

منا بعمل اعلان لنفسى

كل حاجة فيا للبيع

اول حاجة حلمى

افتحوا المزاد بيه

تانى حاجة عقلى

ده بتعريفة يابيه

تالت حاجة قلبى

اللى بقى اوبن بوفيه

رابع حاجة علمى

اللى كنت براهن عليه

بس للاسف ف بلدنا

العلم ارخص من الجنيه

بشوية ملاليم وقروش

هبيع كل حاجة فيا

الكلام والسكوت

العظام والجلود

بيعوا جسمى وانا عايش

بيعوا كفنى لما اموت

هبيع ذكرياتى وانا طالب

وشنطتى اللى شلتها ف السروح

هبيع صديقى واى صاحب

خانى فى وقت المجون

هبيع حياتى وواجب

اقول ان حياتنا بقت جنون

هبيع القلم اللى بكتب بيه القصيدة

ودى اخر قصيدة هتكون

ابقى بيعها لاى جورنال

او حتى لمجلة الفنون

مش عايزنى ابيع نفسى

طب ازاى؟

ده عم خليل مات

ومبقاش يسقى الورد

اللى ريحته بطلت تفوح


وعايزنى كمان اتفاءل

باللى جاى ؟

والحب لما فات

لقانا بنوسع لبعض الجروح

مبقناش نحس بعض

مش عارف دى اجسامنا

ولا زيها زى اى لوح

انا خلاص قررت ابيع نفسى

بحلمى وحبى بكرهى ويأسى

بفرحى بحزنى بضعفى وبأسى

ولو لقيت حاجة متبعتش

ابقى حطها فى السطوح

هناك 4 تعليقات:

Nada يقول...

بص.. انا اقسم بالله مش لاقيه كلام ف عقلي اوصف بيه قصيدتك دي

مش عارفه اقولك الا كلمه بسيطه للاسف

راااااااااائعه الي ما لا نهايه

بجد مش لاقيه وصف لايق بيها

مش هقولك ددمت متالقا لانك اصلا متالق علطوووووووول وهتفضل نابغه كده

horelean يقول...

جميييييييييييييييييلة جدااااااااااا
ايه الفن ده
ايه الابداع ده
ربنا يبارك فيك ويهديك
ويجعل جير اعمالك خواتيمها

سما يقول...

ليه التشاؤم يا محمد..الكلام دا بيعبر عن مأساة حقيقة..بس هقول ايه,مش هقدر اقول غير(مالهاش حل بجد)ودمت فخرا لطلاب كليتنا

غير معرف يقول...

لا لا لا بصراحة مش معقول أنا مش مصدقة نفسي أنت محمد سمير اللي معانا في كليتنا !
والله أنا مش عارفة أقول أيه علي القصيدة دي بالخصوص أنا بصراحة شايفة أنها أجمل قصيدة بجد أنت بصراحة يامحمد بقصايدك دي خليتنا خلصنا كل الكلام اللي عندنا مش لاقين كلام بصراحة يوفيك حقك لوقلنا فيك أشعار هتكون قليلة عليك جدآ فبجد مفيش أحسن من الدعاء ربنا يوفقك ويبارك فيك ويحفظك يامحمد يامتألق في السما دايمآ .
بس ممكن أقولك حاجة ومتزعلش . معظم الطلبة في الللية واخدين عنك فكرة التكبر وامغرور بس بصراحة أنا عن نفسي مش شايفة الصفة دي فيك نهائي لكن واحد يكون شخصيته الجميلة دي من حقه طبعإ أن يكون مغرور ومفتخر بنفسه بس أنا والله مش شايفة الشصفة دي فيك نهائي ربنا يوفقك يامحمد وتفضل دايمآ متألق زي ماأنت كده دايمآ